Bardzo często podczas realizacji zgłoszeń serwisowych laptopów pytają nas Państwo o bezpieczeństwo swoich danych takich jak dostępy do poczty, czy kont social media(m.in. Facebook czy Instagram). Problem jest bardzo złożony, jednak w dużej mierze jest on zależny od użytkowników oprogramowania dlatego postanowiliśmy dla Państwa wygody i bezpieczeństwa zrobić krótką listę rzeczy, na które warto zwrócić uwagę:

  • system Windows – oczywiście oryginalny, stale aktualizowany system jest tu standardem, nie instalujemy też oprogramowania z nieznanych źródeł, zwłaszcza wyposażonych w „cracki”
  • smartfon – wbrew pozorom aktualnie nasz telefon stanowi jeden z najbardziej eksponowanych elementów naszych wrażliwych danych w sieci, opierają się na nim również procedury bezpieczeństwa jak dwustopniowe logowanie z weryfikacją sms. Minimalizujemy liczbę zainstalowanych aplikacji – niestety zarówno Apple jak i Google Play Store mogą być również źródłem złośliwego oprogramowania – pilnujemy o jakie dostępy np. sms proszą nas aplikacje. Instalowanie aplikacji spoza repozytorium to już w ogóle wolna amerykanka.
  • Hasła – nie przechowujemy ich zapisanych w plikach tekstowych na komputerze, jeśli już musimy to ograniczmy do nich dostęp poprzez hasło do pliku. Hasła muszą być trudne zawierać przynajmniej jedną dużą literę i znaki specjalne oraz nie mogą być rozwinięciem naszego imienia/nazwiska czy daty urodzenia
  • Korespondencja email – nie otwieramy załączników z email z nieznanych źródeł, zawsze weryfikujemy kilkukrotnie adresata (często oszuści podszywają się pod reset haseł np. do Facebook i kierują nas do strony która wygląda 1:1 jak ta platforma jednak ma inny adres www – to też warto sprawdzać).
  • prywatne wiadomości na platformach social media – często oszuści podsyłają nam linki w prywatnych wiadomościach, które próbują zainstalować nam i autoryzować aplikacje np. na naszym koncie Facebook, często też takie odnośniki prowadzą do plików, które pobierane są na nasz dysk
  • dwustopniowe logowanie – social media dają nam możliwość wdrożenia tzw. dwustopniowego logowania, jeśli oszuści poznają nasze hasła jest to dodatkowy element, który pozwoli nam uchronić konto przed kradzieżą (nowe logowania wymagają potwierdzenia logowania poprzez akceptację w aplikacji/sms/email

Najważniejszy jest w tym wszystkim jednak zdrowy rozsądek. Jeśli otrzymujemy korespondencje email z banku dokładnie weryfikujmy nadawcę, treść i pamiętajmy, że każda czynność, która wymusza od nas potwierdzanie/podanie jakichkolwiek danych powinna wzbudzić naszą ostrożność.